Boordcomputers. In de vorige eeuw een futuristische optie op de meeste auto’s. Tegenwoordig is het een standaard. Een parallel met EMS (energie management system) of slimme sturing is snel gelegd. Hoewel bij het grote publiek nog steeds een onbekende of in de ogen van sommigen een gadget, wordt het een standaard en onmisbaar onderdeel van het energie-ecosysteem.
In een niet zo ver verleden hadden auto’s alleen een snelheidsmeter en een brandstofmeter. Rijden was toen vooral gebaseerd op gevoel en schattingen. Tot de boordcomputer als optie verscheen. Bestuurders kregen inzicht in hun gemiddelde verbruik, de resterende actieradius en zelfs hun gemiddelde snelheid. Het was een revolutie: van passief autorijden ging je naar actieve controle over voertuigprestaties. Je kon je rijgedrag aanpassen om zuiniger te rijden, en dat voelde als pure magie. In combinatie met een geïntegreerde cruise control kon je zelfs actief en automatisch ingrijpen.
Vandaag staan we aan de vooravond van een vergelijkbare, zo niet grotere, transformatie in onze huizen en bedrijven. Waar de boordcomputer ons inzicht gaf in het gedrag van onze auto, geven Energy Management Systemen (EMS) ons nu een ongekend inzicht in en voorheen ondenkbare impact op onze ‘energietank’.
EMS: de boordcomputer en cruise control van uw energiesysteem
De boordcomputer was niet alleen een handig hulpmiddel; het was de eerste stap naar de slimme, geconnecteerde voertuigen die we vandaag kennen. Het legde de basis voor dingen als cruise control, navigatiesystemen en uiteindelijk zelfs autonoom rijden.
Tegenwoordig kan je met een EMS een vergelijkbare boordcomputer in je huis installeren. In een wereld die steeds meer afhankelijk wordt van zonnepanelen, windenergie, thuisbatterijen en elektrische auto’s, is energiebeheer complexer dan ooit. Het EMS maakt dit beheersbaar en optimaliseert je energiefactuur.
Net als de boordcomputer levert een EMS:
- Inzicht: Het toont real-time wat je opwekt , wat je verbruikt, wat je opslaat in je thuisbatterij en wat je aan het net levert of ervan afneemt. Geen gissen meer; je ziet precies hoe je energie stroomt.
- Optimalisatie: Dit is waar het EMS echt schittert. Waarom zou je zonnestroom terugleveren aan het net voor een laag bedrag, om het later duurder terug te kopen? Een EMS kan automatisch je zelfconsumptie maximaliseren, kosten besparen en piekverbruik vermijden.
- Controle: Je krijgt de touwtjes in handen over je eigen energieproductie en -verbruik. Je bent niet langer een passieve afnemer van energie, maar een actieve speler in je eigen energiebeheer.
- Duurzaamheid: Door energie efficiënter te gebruiken en zelfopgewekte, groene energie maximaal te benutten, draagt een EMS direct bij aan een lagere ecologische voetafdruk.
De parallel: futuristische optie van vandaag is de standaard van morgen
De vergelijking is duidelijk: beide systemen transformeren onzichtbare processen in bruikbare informatie. Zowel de boordcomputer als het EMS geven de gebruiker de kennis en controle om actief te optimaliseren. Waar de boordcomputer ons hielp om brandstof te besparen en efficiënter te rijden, helpt het EMS ons om energie te besparen, onafhankelijker te zijn van het net, en een actieve rol te spelen in de energietransitie.
De boordcomputer was een ‘nice-to-have’ die al snel een ‘must-have’ werd. Het EMS is morgen net zo onmisbaar. Het is de slimme stap naar een efficiënter, duurzamer en meer gecontroleerd energieverbruik. Automatisch, compleet en allesbehalve een optie.
Tom Vanagt, MarCom Manager Innovoltus